Árvaház után
Az 1949-re szépen felújított épülettel annak az évnek az ősze óta a megye rendelkezett. (Pedig Géza bácsi szavai a jegyzőkönyvből: A telek a város tulajdona, épen ezért Kecskemét városával kötött szerződés szerint amennyiben az épület rendeltetésétől eltérőleg más célra használtatnék fel ez esetben a telek az épülettel együtt a város tulajdonába kerülne vissza.) Többféle címen kedték hasznosítani. Leírni is sok lenne. Az épületben számtalan intézmény: kollégiumok, iskola azonos időben több is , és számtalan vezető működött. 1949 őszétől Faragó Béla Népi Kollégium, 1951-ben Áll. Ságvári Endre Szakérettségis Kollégium, Katona József Gimnázium stb. A szép, egységesre tervezett ház számos belső átszabdalást ért meg. A lányoldal kb. 30 évig orosz iskola volt.
Jogosnak kell tekinteni, hogy minden tehetséges szegény gyerek tanulhasson, de itt az történt, hogy mivel a város akkor nem tudott új kollégiumokat építeni, a megnövekedett tanulóseregnek pedig hely kellett, egy nagy csoport növendéknek kellett azért távozni, hogy egy másik csoportnak helye legyen. Emlékeztetni kell arra, hogy a felekezeti tanítók nyugdíjalapja befektetéseinek (tehát a tanítók befizetéseinek) hasznából épült s tartatott fenn!! Mégis odaadták másoknak. Itt jegyzem meg, hogy az újságok tanulmányozása során olvastam egy cikket, mely azt fejtegette, hogy most már végre foglalkozni kellene a tanítók nyomorával is! (20-as évek!)
1957-ben megpróbálták az intézményt a pedagógusok gyermekeinek legalább részben visszajuttatni. Nem árvaháznak! Ezeket a kísérleteket jelzi az Országos Nevelőintézet (1957 1973), majd az Országos Pedagógus Gyermekotthon (19731986) létrehozása. Annak, hogy miért nem sikerült a kitűzött célt elérni, részben oka lehetett a toborzó munka. Én 33 évig vettem részt szakszervezeti, illetve tantestületi értekezleteken, de ott soha nem tájékoztattak bennünket az intézmény létéről.
A minisztérium 1963-ban ismét átadta irányításra a nevelőintézetet teljes költségvetéssel a Bács-Kiskun Megyei Tanácsnak. A hiányzó férőhelyeket állami gondozott gyermekekkel töltötték fel. A többi probléma világosan kielemezhető a 100 éves jubileumra kiadott füzetkéből.
( ) állami és nem állami gondozott gyermekek ( ) olyan állandó otthonává vált, amely a személyiségükben ép, és a 318 éves korú árva, félárva, illetve elhagyott gyermekek, vagy nevelésre teljesen alkalmatlan, esetleg átmenetileg súlyos családi problémákkal küzdő szülők gyermekeinek biztosította nevelésük feltételeit. A hetvenes évekre ( ) egyre csökkent a pedagógus szülők gyermekeinek száma. [Majd teljesen el is maradtak.] ( ) csökkenéséhez nagymértékben hozzájárult a 4/1979. MMPM rendelet, mely kimondta, hogy a nevelőotthoni térítési díj a szülők keresetének 20%-a. ( ) az ott lakó gyermek- és ifjúsági korosztály érzelmi élete és neveltségi szintje rendkívül eltérő ( )1
Tehát olyan állapot csak néhány évre állt elő, hogy csak oktatási dolgozók gyermekei töltötték meg az intézetet. Az árvaház utáni esztendőkben is bizonyára sokan kerültek ki falai közül a nevelők hatalmas erőfeszítései nyomán, akik megállták helyüket az életben, és szívesen emlékeznek az ott eltöltött évekre.
A megmaradt intézmény (már pedagógusgyermekek nélkül) 1986-ban fenntartási nehézségek miatt elköltözött a megszűnt Építőipari Vállalat munkásszállójába. Ott Gyermek- és Ifjúsági Otthonnak (19861992), majd Faragó Béla Gyermek- és Ifjúsági Otthonnak (19921997) nevezték. Ma lakásotthonokban, Faragó Béla Gyermekotthon néven működik. A választott névadó sírját gondozzák. 2002 áprilisában láttam a friss koszorút Béla nap után. A névhasználat alapján tartják a jogfolytonosságot, s rendezték meg a 100 éves jubileumot. Ez azonban (tulajdonképpen 1949 óta) már nem az, mint amelyet ő alkotott, s utódjaként, Mares Géza is igazgatott.
Az utolsó órában vagyunk, hisz az a korosztály már elmúlóban van, amely még bemutathatna olyan nevelőintézeteket, amelyek méltók arra, hogy megismerjék azok, akik a nevelést szívügyüknek érzik. Esetleg követhető mintákat is találhatnak a mában végzett kollégiumi neveléshez. Amilyen a gyermek és az ifjúság, olyan lesz a jövő, s utódainknak is élhető világ kell.
Biztos-e, hogy ma mindent a lakásotthonokkal kell megoldani? Biztos-e, hogy lejárt az internátusok ideje? Végzett-e valaki felmérést, hogy vidéki, nehéz helyzetbe került oktatási dolgozók, mai özvegyek nem igényelnék-e olyan típusú országos intézmény működtetését, mint az árvaház volt? Úgy tudom a MÁV-nak is van, és a szocializmusban is végig volt külön nevelőotthona. A háború előtt a jegyzőknek is volt. Nem szerencsés a különböző műveltségi és neveltségi szinten álló gyerekeket összekeverni. Tudom, hogy azóta az életkörülmények sokat változtak. Több helyen van középiskola, sűrűbb a közlekedés, a családok többféle segítséget vehetnek igénybe. Mégis adódhatnak helyzetek, amikor a minden tekintetben kiváló internátusi elhelyezés lehetne a célravezetőbb. A választás lehetőségét meg kellene adni.
A volt árvaház állaga 1986-ra ismét általánosan leromlott. Kiürülése után a külsejét eredeti módon felújíttatták. Gipszstukkói, díszei ma szépen érvényesülnek. Ha van az épületeknek lelke, ez a ház talán már megnyugodhat.
Ma két intézmény működik benne.
A lányoldalon 1995 óta katolikus általános iskola kapott elhelyezést. Itt az épületbelső sok sebét igyekeznek begyógyítani. Ez meg fogja hozni a gyümölcsét, hisz az idő még kevés volt. A lányok betegházában készül a katolikus óvoda. Hálásan köszönöm, hogy az előcsarnokból eltávolított márványtáblát befogadták, és méltó módon elhelyezték. Köszönöm a szíves kalauzolást, hogy ismét bejárhattam egykori átmeneti lakhelyemet.
A legnagyobb részt (középső épület, fiúoldal) 1988 óta a Kocsis Pál Mezőgazdasági Iskola foglalja el. Az iskolavezetés nagy gonddal, bizonyos szükséges belső átalakításokkal felújíttatta. Az ebédlők épületének vonalában, attól pár méternyire tornatermet építettek. A park helyén sportpálya van. A még megmaradt értékeket tovább őrzik, a barbár átmázolásokat felfedezték és restauráltatták. Igen jó gazdái és tisztelői az épített örökségnek. Őszinte köszönet érte, és azért a fogadtatásért is, amelyben a visszalátogató nagyon-nagyon régi növendéket részesítették. Szintén köszönet azért, hogy újra visszatérve a fényképeket elkészíthettem.
1 Lásd i. m. Vissza